EET náležitosti účtenky

EET se rozumí povinnost prodávajícího evidovat tržby a vystavit zákazníkovi účtenku. Jaké náležitosti by tedy každá účtenka v souladu se zákonem o elektronické evidenci tržeb měla mít?

EET účtenky

Získejte kompletní kontrolní seznam k pokladnám

Pro evidenci v běžném režimu zákon o EET stanoví:

„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“

Pro evidenci ve zjednodušeném režimu zákon o EET stanoví:

„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“

Zákazník nemá povinnost převzít od prodávajícího účtenku. Nicméně, jako finální plátce DPH se převzetím účtenky od prodejce ujišťuje, že obchodník tuto daň řádně odvede státu.

Jaké údaje tedy nesmí chybět na EET účtence?

  • fiskální identifikační kód (FIK),
  • své daňové identifikační číslo (DIČ),
  • označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
  • označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
  • pořadové číslo účtenky,
  • datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
  • celkovou částku tržby,
  • bezpečnostní kód poplatníka (BKP),
  • údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.

V některých případech je také nutné uvést:

  • DIČ podnikatele, za kterého eviduje tržby jiný podnikatel – pokud tržby za podnikatele eviduje jiná osoba, bude na účtence nejen její DIČ, ale i DIČ zastoupeného podnikatele.
  • podpisový kód poplatníka (PKP) – pokud účtenka z objektivních důvodů neobsahuje FIK, např. při výpadku spojení nebo při evidování ve zjednodušeném režimu.

EET tiskárna účtenek

Možnosti předání účtenky

Zákon o evidenci tržeb neupravuje formát ani způsob předání účtenky zákazníkovi a tudíž prodávající může vystavit účtenku také elektronicky (bez tisku a předat jí zákazníkovi např. prostřednictvím e-mailu, MMS, přes bluetooh).

Nahlášení nevydané účtenky

V případě, že prodávající eviduje tržby zákazníkovi účtenku nevydá, což je jeho povinnost, zákazník má možnost na portále správce daně nahlásit nevydání účtenky.

Získejte kompletní kontrolní seznam k pokladnám

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

+ 76 = 86